חרדה ממחלות – מה זה ואיך מתמודדים

הפחד מסרטן, איידס או התקף לב מלווה את מרבית בני האדם. מחלות הן חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, וכולנו חוששים, אבל לרוע המזל הפחד הזה בעצמו הוא סכנה לבריאות. כאשר הפחד ממחלות מתחיל להיות מוגזם מדי, או כשהוא מלווה בתחושת חרדה גדולה ולא פרופורציונאלית, הוא מחבל באיכות החיים של האדם. במקרה זה קיים חשש שהאדם החרד לבריאותו יתחיל לפתח סימפטומים של הפרעת חרדה ספציפית וממוקדת במחלות. לפניכם כל מה שרציתם לדעת על חרדה ממחלות ודרכים אפקטיביות להתמודד איתה.  

מהי חרדת מחלות?

ישנן חרדות רבות ומגוונות כגון חרדה חברתית, חרדה ממקומות סגורים, חרדה כללית וכן גם חרדה ממחלות. החרדה ממחלות שונות שידועה גם בשם היפוכונדריה, היא מצב שבו האדם מפתח פחד אובססיבי ולא רציונאלי מפני מחלות שונות. במקרה של היפוכונדריה, האדם מפרש את התסמינים המופיעים על גופו בצורה מוגזמת ומופרכת לחלוטין. לדוגמא: אדם הסובל מהיפוכונדריה יפרש כאב ראש שגרתי כגידול במוח, שיעול עלול להתפרש כסרטן ריאות ואילו כאב בחזה יהווה סימן בטוח להתקף לב. הפרשנות המוגזמת והשלילית מלווה בתחושה של מצוקה ממשית, חרדה ודאגה מתמדת לבריאות. העיסוק במחלות והחרדה התמידית שמלווה את האדם עלולים בסופו של דבר לפגוע בתפקודו היום יומי, במסגרות כמו עבודה, לימודים ומשפחה.

אנשים הסובלים מחרדה ממחלות נוטים לבקר בתדירות יתרה אצל רופאים רבים ולעבור מרופא לרופא על מנת לבדוק את התסמינים שלהם. הם עושים בדיקות רפואיות רבות ועוסקים באיסוף מידע על מחלות בספרי רפואה ואתרים באינטרנט. העיסוק בתחלואים ובסימפטומים עלול אף להחריף עוד יותר ולהוביל להתנהגות נמנעת ואפילו הסתגרות, מחשש להידבק במחלה זו או אחרת.

ניתן להעריך כיום כי כ-5 אחוזים מן האוכלוסייה מאובחנים כסובלים מחרדה ממחלות וכ-10 אחוזים נוספים מכלל האוכלוסייה חווים סימפטומים שמאפיינים חרדה זו מפעם לפעם.

טיפול בהיפוכונדריה

כמו הפרעות חרדה אחרות, גם בחרדה ממחלות ניתן לטפל ולעזור לאדם להיפטר ממחשבות אובססיביות והתנהגויות קומפולסיביות הקשורות בחרדה ספציפית זו. לפניכם כמה דרכים שנמצאו יעילות בטיפול באנשים שסובלים מהיפוכונדריה:

טיפול התנהגותי קוגניטיבי, שידוע גם בשם CBT הוא הטיפול הנפוץ ביותר והמועיל ביותר בהתמודדות עם היפוכונדריה וגם בהפרעות חרדה אחרות. לטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי יש 3 אספקטים עיקריים: טיפול בחשיפה, עבודה קוגניטיבית וטכניקת הרפיה ורגיעה.

בראש ובראשונה האדם מקבל את כל המידע על הבעיה ממנה הוא סובל. הוא לומד למפות את המחשבות הטורדניות, להכיר את הדפוסים ולהחליפם בדפוסי חשיבה חלופיים ויעילים יותר. החשיפה ההדרגתית מאפשרת התמודדות עם מושא החרדה בצורה מבוקרת ואפקטיבית וטכניקות ההרגעה העצמית עוזרות לאדם להפחית את רמות החרדה ולהחזיר לעצמו את שלוותו. כמו כן, על מנת שהטיפול יהיה אפקטיבי, חשוב שלסובל מהחרדה תהיה תמיכה במהלך הטיפול והן לאחר סיומו.

השאר תגובה

שירותי בריאות - חיפוש באתר
צרו איתנו קשר עכשיו!

השם שלך (חובה)

הדואר האלקרוני שלך (חובה)

נושא

ההודעה שלך